Jak pisać listy prywatne po angielsku, czyli podstawy komunikacji na odległość.

Listy prywatne, listy formalne czy korespondencja służbowa w języku angielskim to podstawa komunikacji na odległość, którą powinien opanować każdy, kto chce funkcjonować w zglobalizowanym świecie. Naukę pisania listów warto rozpocząć od listów prywatnych.

Po co i do kogo piszesz.

Czy kiedykolwiek pisząc list czułeś się tak, że siadasz nad pustą kartką papieru lub wpatrujesz się w migoczący na ekranie komputera kursor i nie wiesz co napisać? Każdy z nas ma czasami takie odczucia, choć rzadko jest to prawdą, że nie mamy o czym pisać. Pisanie i wymiana listów jest jak prowadzenie konwersacji z drugą osoba, tyle że na piśmie.

Każdy list, który piszesz wyraża Ciebie. Zawartość listu i jego forma mówią czytelnikowi coś o Tobie. Zawartość listu to to, o czym piszesz. Forma listu to to, jaką on ma strukturę i jak wygląda. Ważne, aby dostosować zawartość i formę listu do tego po co i do kogo piszesz.

W liście do znajomego napisz o rzeczach, które interesują Ciebie i osobę, do której piszesz. Pomyśl, o czym ta osoba chciałaby od Ciebie usłyszeć. Skup się również na odpowiedzi na pytania zawarte w liście do Ciebie czy na skomentowaniu informacji, wydarzeń, o których się dowiedziałeś.

W liście do babci znajomego, w którym na przykład dziękujesz za udzieloną Ci pomoc, jasno wyraź powód pisania listu i  postaraj się o stonowany język półformalny.

W liście prywatnym na maturze podstawowej z języka angielskiego, skup się na przekazaniu wymaganych informacji oraz właściwej formie.

Co to jest list prywatny i jakie są jego rodzaje.

List prywatny (private letter / personal letter) jest to list w formie tradycyjnej lub w formie elektronicznej (e-mail), który piszesz do przyjaciół lub znajomych. Staraj się, by nie brzmiał on zbyt oficjalnie. Używaj stylu nieformalnego: wyrażeń potocznych, idiomów, form skróconych czasowników. Pisząc list tradycyjny, zadbaj o czytelne i staranne pismo odręczne. W zależności od tego, co chcesz przekazać w liście można go podzielić na kilaka rodzajów:

  • A letter of introduction – list, w którym przedstawiasz siebie. Piszesz w nim, kim jesteś, ile masz lat, gdzie mieszkasz, wspominasz o swojej rodzinie, zainteresowaniach i bieżących sprawach.
  • A lettter giving advice – list, w którym radzisz znajomemu w określonej kwestii.
  • A letter decribing a person, a thing, an event – list, w którym opisujesz osobę, rzecz lub wydarzenie, w którym wziąłeś udział.
  • A letter of apology – list, w którym przepraszasz kogoś za coś.
  • A letter of invitation – list, w którym zapraszasz do spędzenia wspólnie wakacji, na imprezę, do odwiedzin.
  • A letter of enquiry (inquiry) – list, w którym prosisz o wyjaśnienie czegoś.
  • A letter of explanation – list, w którym sam coś wyjaśniasz lub argumentujesz, zajmujesz stanowisko w jakieś kwestii, uzasadniasz dokonanie jakiegoś wyboru itd.
  • A letter of review – list, w którym dokonujesz recenzji, oceny na przykład jakiegoś wydarzenia kulturalnego, w którym brałeś udział.
  • A letter giving some news – list, w którym opisujesz najświeższe informacje z Twojego życia. Opowiadasz, relacjonujesz lub podsumowujesz jakieś ważne dla Ciebie wydarzenie, przygodę, przeżycie.

Pamiętaj, że liczba tematów, które możesz poruszyć w liście prywatnym jest tak naprawę nieograniczona. Ważne, abyś budował jak największy zasób słów oraz ćwiczył różnorodne konstrukcje leksykalno-gramatyczne, które pozwolą Ci na precyzyjne przekazanie odpowiednich informacji  w zależności od kontekstu sytuacyjnego.

List prywatny na egzaminie maturalnym.

  • W liście prywatnym (nieformalnym) na maturze podstawowej z języka angielskiego, skup się na przekazaniu wymaganych informacji oraz właściwej formie.
  • Listy prywatne na egzaminie maturalnym z języka angielskiego na poziomie podstawowym zawierają elementy np. opisu, relacjonowania, uzasadniania opinii, w tym przedstawiania zalet i wad różnych rozwiązań i poglądów.
  • Pamiętaj, że na egzaminie maturalnym wymaga się od zdającego odniesienia się do każdej „kropki” z zadanego tematu, a następnie jej rozwinięcia – podania dodatkowych, szczegółowych informacji na ten temat.
  • Długość listu powinna wynosić od 80 do 130 słów.
  • Podpisz się jako XYZ.
  • Oceniana jest:
  • umiejętność pełnego przekazania informacji (4 punkty),
  • spójność i logika wypowiedzi (2 punkty),
  • bogactwo językowe (2 punkty),
  • poprawność językowa (2 punkty).

Struktura listu.

List powinien być podzielony na akapity i zawierać odpowiednie zwroty grzecznościowe rozpoczynające i kończące list. Taka struktura ułatwia czytanie listu. Pokazuje, że piszący potrafi w spójny i klarowny sposób wyrazić swoje myśli, a tekst funkcjonuje jako całość dzięki jasnym powiązaniom między zdaniami i akapitami listu.

Zwrot grzecznościowy.

  • Zwróć się do koleżanki lub kolegi po imieniu.

Dear Johnn,

Hi John,

  • Po imieniu postaw przecinek.

Wstęp.

To co napiszesz we wstępie zależy w dużej mierze od konkretnego kontekstu w jakim piszesz list i co chcesz przekazać. Poniższe sugestie pomogą Ci zacząć list. Wybierz mądrze.  

  • Rozpocznij list odpowiednim zwrotem.

How are you?

I am writing to tell you… 

  • Podaj powód, dla którego piszesz.
  • Podziękuj za otrzymany wcześniej list.
  • Przeproś, że tak długo nie pisałeś podając jakiś konkretny powód.
  • Zapytaj adresata, co u niego słychać.
  • Zadaj pytanie lub odpowiedz na inne pytanie w nawiązaniu do wcześniejszej korespondencji.

Rozwinięcie.

  • Rozwijaj różne tematy w zależności od treści zadania.
  • Odnieś się i rozwiń każdy z czterech podpunktów polecenia.
  • Rozplanuj rozwinięcie i podziel na spójne i logiczne akapity.

Zakończenie.

W zakończeniu krótko podsumuj swój list. Ponadto, zależnie od treści listu możesz skorzystać z poniższych sugestii. Wybierz mądrze.

  • Podkreśl, że musisz kończyć podając jakiś konkretny powód.
  • Poproś o szybką odpowiedź.
  • Przekaż komuś pozdrowienia.
  • Powiedz, że nie możesz doczekać się spotkania.

Pożegnalny zwrot grzecznościowy.

  • Po zwrocie grzecznościowym kończącym list stawiamy przecinek.

Best wishes,

Cheers,

Love,

Take care,

List modelowy - analiza.

Przeanalizujmy wspólnie strukturę listu prywatnego na przykładowym temacie. Jest to przykład listu opisującego wydarzenie ( a letter decribing an event). Fragmenty tłustym drukiem są często już podane w poleceniu zadania maturalnego.

Napisz list do koleżanki / kolegi z USA i opisz w nim uroczystość rodzinną, w której ostatnio uczestniczyłaś / uczestniczyłeś. W liście:

  • napisz, jaka to była uroczystość oraz gdzie i kiedy się odbyła,
  • opisz atmosferę panującą podczas tej uroczystości,
  • zrelacjonuj jakieś ciekawe wydarzenie, które miało tam miejsce,
  • wyraź swoją opinię o tej uroczystości.

Najedź kursorem na podkreślone kropkowaną linią fragmenty w opisie, aby zobaczyć dodatkowe komentarze.

Dear Ben,

I am sorry I haven’t written for so long but I was very busy. I’m writing to tell you my news. Guess what! My sister Alexandra got married!

The wedding ceremony took place last weekend in a small village of Avebury. Alexandra’s husband is from Avebury and I think it was a perfect location for the wedding.

The atmosphere at the wedding was just amazing. Everyone was impressed with the decoration of the medieval church. The roses  and the candles added a lot to the romantic atmosphere. We gazed in awe at Alexandra and Rob – both glowing with happiness and we felt love vibes all around us.

The best part of the wedding ceremony was when Alexandra and Rob said their wedding vows. They looked into each other’s eyes and promised to be together for better and for worse. The expression of their love and commitment made everyone cry with emotion.

I’ll never forget my sister’s wedding. It was the first wedding ceremony I’d attended. I was touched and grateful I could share the day with Alexandra and Rob.

 

That’s all my news.

Hugs and kisses,

XYZ

Zanim zaczniesz pisać.

  • Uważnie przeczytaj polecenie.
  • Poświęć kilka, minut na burzę mózgów. Wypisz najważniejsze informacje, które masz przekazać wynikające z polecenia. Pamiętaj, że powinieneś odnieść się do każdej kropki, a następnie ją rozwinąć podając dodatkowe informacje.
  • Zrób mapę myśli słów kojarzących się z danym tematem.
  • Przypomnij sobie potrzebne zwroty rozpoczynające i kończące list oraz inne wyrażenia często stosowane w listach prywatnych.
  • Zaplanuj podział listu na akapity.
  • Pisz w brudnopisie.
  • Przepisz starannie pracę do czystopisu.

Ćwicz wyobraźnię.

Chcesz pisać piękne listy – ćwicz często pisanie w języku angielskim. Opisuj swój dzień korzystając z moich rad. Prowadź pamiętnik w języku angielskim. Zobacz jak można ćwiczyć pisanie – opisując zdjęcia. Dobrym pomysłem jest korespondowanie z osobami anglojęzycznymi, szczególnie z tymi, dla których j. angielski to język ojczysty. Możliwości jest teraz naprawdę wiele. Możesz zacząć od komentarzy na blogach czy pod postami na FB i IG, a potem zachęcić kilka osób do wymiany dłuższych listów drogą mailową. Wysłanie tradycyjnego listu drogą pocztową i czekanie na odpowiedź też ma swój urok. Spróbuj to zrobić choć kilka razy w roku, na przykład podczas wysyłania życzeń świątecznych lub urodzinowych. Moment otwierania takiej koperty z listem i kartą świąteczną jest naprawdę bezcenny.

Chcę więcej.

Chcesz dowiedzieć się więcej?  Koniecznie przeczytaj artykuł, w którym pokazuję, jak napisać szczegółowy opis wydarzenia. Zaskoczy Cię pewnie, jak można rozwinąć list prywatny w porywający opis uroczystości.

Wierzę, że Cię zainspirowałam i pisanie listów stanie się dla Ciebie świetnym sposobem na rozwijanie znajomości języka angielskiego. Życzę Ci, by przy okazji stało się początkiem ciekawej korespondencji z anglojęzyczną osobą, dzięki której poznasz inną kulturę i inny świat.

Nie masz jeszcze pen pal’a (przyjaciela, z którym można korespondować), napisz po angielsku do mnie. Odpowiadam na każdy mail.

Proszę podziel się tym artykułem z innymi osobami, którym okaże się pomocny.

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zapisz się dziś na newsletter Morza Atramentu, aby jako pierwszy dowiedzieć się o nowym artykule.

Zajrzyj do mnie na  FB fanpage i Instagram. Ucieszę się, jak dołączysz do grona obserwujących.

Tak. Chcę otrzymać przykładowy opis fotografii oraz mapy myśli, pomocne przy pisaniu rozprawki za i przeciw.
Zupełnie za darmo.

Informacje o tym, jak kreatywnie pisać w języku angielskim bezpośrednio na Twój email.

Skomentuj artykuł

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *