Próbna matura z języka angielskiego. Are you ready?

Próbna matura to sprawdzian przyswojonej wiedzy, ale i opanowania towarzyszącego jej stresu. Umiejętne poradzenie sobie z rozwiązywaniem arkusza matury próbnej i pokonanie swoich słabości, zagwarantują spokój i sukces w maju na właściwym egzaminie maturalnym.

Od wielu lat w okolicach listopada obserwuję przerażone miny moich maturzystów – tuż przed ich pierwszym próbnym egzaminem maturalnym z języka angielskiego. Rozprawiam się z ich lękiem oraz pokazuję, jak wykorzystać tę sytuację, aby być w pełni gotowym w maju. Dla Ciebie też przygotowałam szereg rad dotyczących egzaminów próbnych.

Tutaj znajdziesz omówienie sposobu rozwiązywania zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu pisanego oraz struktury leksykalno-gramatyczne, zarówno na poziomie podstawowym, jak i na poziomie rozszerzonym. W innym artykule zawarłam rady dotyczące wypowiedzi pisemnej.

Czy jestem już gotowy?

Jedno ustalam z moimi uczniami zaraz na początku i z Tobą też chcę to ustalić. Nie jesteś jeszcze w pełni gotowy, jeśli chodzi o wiedzę potrzebną do śpiewającego zdania matury z angielskiego. Jest listopad – masz tylko dwa i pół miesiąca powtórek i przygotowań za sobą. Szczęśliwcy, którzy uczyli się w wakacje mogą dorzucić dwa gratisowe miesiące i z pewnością śpią spokojniej. To jest próba i diagnoza. Wyciągnij z niej wnioski, określ precyzyjnie cele, do których dążysz i zbuduj motywację do dalszej pracy.  

Po co mi egzamin próbny?

Egzamin próbny to nie tylko sprawdzenie wiedzy jaką już posiadasz i wyznaczenie kierunku dalszych powtórek czy oswojenie stresu związanego z nową sytuacją. Przede wszystkim służy on temu, aby zapoznać się ze strukturą arkusza egzaminacyjnego. Co więcej, na egzaminie próbnym obserwujesz ile czasu poświęcasz na rozwiązywanie poszczególnych zadań. Ten kto wie, co go czeka, lepiej sobie radzi, gdy nadchodzi czas właściwego egzaminu w maju. To tak, jak droga powrotna skądś wydaje nam się krótsza, bo po prostu już ją znamy.

Struktura arkusza egzaminacyjnego.

W trakcie egzaminu próbnego zapoznaj się ze strukturą arkusza egzaminacyjnego.

  • Uważnie przeczytaj instrukcję dla zdającego.
  • Zobacz, gdzie trzeba wpisać swój numer PESEL na pierwszej stronie i na karcie odpowiedzi oraz przykleić stosowne naklejki.
  • Zapoznaj się z kolejnością i typem zadań egzaminacyjnych.
  • Upewnij się, w jaki sposób masz zaznaczać poprawne odpowiedzi na karcie odpowiedzi i jak radzić sobie z błędnym zaznaczeniem.
  • Pamiętaj, że nie wolno używać korektorów pisma. Błędne zapisy po prostu wyraźnie przekreśl.
  • Używaj pióra / długopisu tylko z czarnym tuszem / atramentem.

Kontroluj czas i sposób pracy z arkuszem.

Znając układ arkusza możesz spokojnie rozplanować czas na rozwiązywanie poszczególnych zadań. Zachęcam Cię do tego, abyś egzamin próbny rozwiązywał z zegarkiem w ręku. Notatki związane z wykorzystanym czasem umieszczaj przy instrukcji do każdego z zadań. Twoje obserwacje okażą się bezcenne, gdy zakwitną kasztany i przystąpisz do właściwego egzaminu. Wiedza o tym, co Cię czeka i jak kontrolować czas, zaoszczędzą stresu i pozwolą się skupić na przekazaniu wiedzy merytorycznej.

Tutaj znajdziesz omówienie sposobu rozwiązywania zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu pisanego oraz struktury leksykalno-gramatyczne, zarówno na poziomie podstawowym, jak i na poziomie rozszerzonym. W innym artykule zawarłam rady dotyczące wypowiedzi pisemnej.

  • Sprawdzaj, ile czasu zajmuje Ci wykonanie poszczególnych zadań.
  • Zobacz, który typ zadań pozwoli Ci zaoszczędzić trochę czasu i przeznaczyć go na te zadania, które są bardziej wymagające.
  • Zostaw wystarczająco dużo czasu na wypowiedź pisemną, aby uniknąć nerwowego pośpiechu i pomyłek.
  • Pamiętaj, aby zaznaczyć wybór tematu wypowiedzi pisemnej w arkuszu na poziomie rozszerzonym.
  • Korzystaj z brudnopisu.
  • Sprawdź, ile czasu zajęło Ci na egzaminie próbnym planowanie wypowiedzi pisemnej, pisanie jej w brudnopisie, sprawdzanie, wreszcie przepisywanie do czystopisu i przeczytanie jej na koniec.
  • Wypróbuj najlepszy dla Ciebie sposób przenoszenia odpowiedzi na kartę odpowiedzi. Zrobisz to po każdym zadaniu? Po kilku zadaniach? Na przykład, po zakończeniu rozwiązywania wszystkich zadań z rozumienia ze słuchu czy rozumienia tekstu pisanego?
  • Zostaw zadanie, którego na tę chwilę nie potrafisz rozwiązać i idź dalej.

Pisz czytelnie.

Nie trać cennych punktów tylko dlatego, że nie zadbałeś o nienaganny wygląd twojego pisma. Odpowiedzialność leży po Twojej stronie. Nie pozwalaj sobie na tłumaczenie: „bo ja już tak piszę”. Zmień to, kontroluj czytelność Twojego pisma i tyle. Ty walczysz o punkty, a egzaminator nie jest grafologiem. Jeśli jesteś dysgrafikiem z pewnością zadbałeś o stosowne dostosowanie do egzaminu.

Wyciśnij z arkusza co się da.

  • Rób notatki, podkreślaj słowa klucze, ważne fragmenty w zadaniach na rozumienie ze słuchu – ułatwisz sobie śledzenie tekstu w trakcie słuchania.
  • Podkreślaj zdania, istotne fragmenty w tekstach w zadaniach na rozumienie tekstów pisanych – pomoże Ci to w dobieraniu nagłówków, uzupełnianiu luk.
  • Czasami możesz wykorzystać słówka, ciekawe zwroty pojawiające się w zadaniach na rozumienie ze słuchu i rozumienie tekstów pisanych czy rozpoznawanie struktur w swoich wypowiedziach pisemnych. Nie namawiam Cię do spisywania całych zdań czy akapitów, bo zostaniesz posądzony o plagiat. Pojedyncze słowa i zwroty możesz użyć w swoim liście czy rozprawce.

Pij wodę.

Stres i praca mózgu na największych obrotach powodują odwodnienie organizmu. Zaczynasz się dekoncentrować, wolniej myśleć i szybciej męczyć. Łyk wody od czasu do czasu, utrzyma Cię w dobrej formie do końca egzaminu.    

Już po.

Matura próbna za Tobą – przeanalizuj to doświadczenie i Twoje obserwacje samego siebie w tej niewątpliwie nowej i dla wielu stresującej sytuacji. Wyciągnij wnioski i pomyśl o stosownych zmianach w sposobie pracy z arkuszem. Zastanów się:

  • które zadania sprawiły Ci największy kłopot i strawiły najwięcej czasu?
  • gdzie mogłeś zaoszczędzić czas?
  • czy spryt pomógł Ci w jakimś zadaniu?
  • czy byłeś skupiony w trakcie całego egzaminu próbnego?
  • kiedy zauważyłeś spadek koncentracji?
  • co Ci pomogło ponownie się skupić?
  • co Cię rozpraszało? Jak sobie z tym poradziłeś?

Omówienie próbnego arkusza egzaminacyjnego.

  • Dokładnie przeanalizuj popełnione błędy. Upewnij się, że rozumiesz dlaczego je popełniłeś.
  • Wypisz błędne słowa, wyrażenia, zdania z wypowiedzi pisemnej. Popraw je w zeszycie, aby uniknąć podobnej pomyłki w maju.
  • Zobacz, które zadania sprawiły Ci najwięcej kłopotu.
  • Porozmawiaj z nauczycielem, o swoich dobrych i słabych stronach.

Jest wynik egzaminu próbnego i co dalej.

  • Zaplanuj pracę na kolejne pięć miesięcy. Opracuj strategię:
  • co musisz KONIECZNIE powtórzyć?
  • co powinieneś powtórzyć?
  • co możesz powtórzyć?

Wykorzystaj tę okazję próbnego egzaminu maturalnego do zdiagnozowania braków w wiedzy językowej. Co więcej, zaobserwuj Twoje reakcje na stres czy presję czasu i potraktuj je jako najlepszą lekcję radzenia sobie z wyzwaniami jakie Cię czekają w maju 2020.

A mock exam is never a failure, it is always a lesson.

Życzę Ci powodzenia i koniecznie napisz do mnie, jak Ci poszło i jakie masz przemyślenia po maturze próbnej. Proszę, udostępnij ten artykuł znajomym, których też czeka próbny egzamin – niech śpią spokojniej. Trzymaj się! 

Scroll to Top